baner Ogólnopolski Biuletyn Informacji Publicznej Politechnika Krakowska Politechnika Krakowska Politechnika Krakowska
strona główna menu przedmiotowe
Wytworzył:
  Senat PK
 
Data publikacji:
  02-04-2015
 
Wprowadził:
  Zbigniew Marszalik
 
Liczba odwiedzin:
  2847
 
Lista wersji:
  02-04-2015 
WydrukPowrót

Uchwała Senatu Politechniki Krakowskiej
z 27 marca 2015 r.
nr 41/o/03/2015

w sprawie zmian w Statucie Politechniki Krakowskiej


Na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2013 r. poz. 572, z późn. zm.) Senat Politechniki Krakowskiej postanawia, co następuje:
§ 1
W Statucie Politechniki Krakowskiej, przyjętym uchwałą Senatu PK nr 84/o/12/2011 z dnia 16 grudnia 2011 r. wprowadza się następujące zmiany:
1) § 19 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do kompetencji Senatu należy w szczególności:
1) uchwalanie Statutu,
2) uchwalanie opracowanej przez Rektora PK strategii rozwoju uczelni,
3) uchwalanie regulaminu studiów I i II stopnia, regulaminu studiów doktoranckich i regulaminu studiów podyplomowych oraz wzorów umów dotyczących warunków pobierania opłat związanych z odbywaniem studiów,
4) określanie efektów kształcenia oraz ustalanie wytycznych dla rad wydziału w zakresie programów studiów wyższych, planów i programów studiów doktoranckich, planów i programów studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających,
5) ustalanie liczby miejsc na poszczególnych kierunkach studiów stacjonarnych na dany rok akademicki, w tym liczby miejsc dla których będzie to kolejny kierunek studiów stacjonarnych oraz ustalanie liczby miejsc na I roku studiów doktoranckich,
6) ocena działalności uczelni, zatwierdzanie rocznych sprawozdań Rektora PK z jej działalności oraz ocena działalności Rektora PK,
7) podejmowanie uchwał w sprawie uruchomienia lub zniesienia kierunku studiów,
8) wyrażanie zgody na utworzenie akademickiego inkubatora przedsiębiorczości w formie jednostki pozawydziałowej lub spółki kapitałowej, oraz centrum transferu technologii w formie jednostki pozawydziałowej,
9) uchwalanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi oraz prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz regulaminu korzystania z infrastruktury badawczej uczelni,
10) nadawanie tytułu doktora honoris causa i godności honorowej profesora PK,
11) podejmowanie uchwał w sprawie nadawania salom wykładowym lub innym obiektom PK imion osób zasłużonych dla PK,
12) uchwalanie planu rzeczowo-finansowego uczelni,
13) zatwierdzanie sprawozdania finansowego uczelni zgodnie z przepisami o rachunkowości,
14) ustalanie zasad nabywania, zbywania i obciążania papierów wartościowych w zakresie nieuregulowanym w przepisach o finansach publicznych oraz o obrocie papierami wartościowymi,
15) wyrażanie zgody, z zastrzeżeniem art. 90 ust. 4 ustawy na nabycie, zbycie lub obciążenie mienia o wartości większej niż określona w ustawie,
16) wyrażanie opinii społeczności akademickiej uczelni oraz wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Rektora PK, radę wydziału lub co najmniej pięciu członków Senatu,
17) uchwalanie regulaminów jednostek pozawydziałowych,
18) uchwalanie warunków i trybu rekrutacji na studia I i II stopnia oraz na studia doktoranckie,
19) uchwalanie zasad, warunków i trybu potwierdzania efektów uczenia się oraz określanie sposobu powoływania i trybu działania komisji weryfikujących efekty uczenia się.”
2) w § 26 dodaje się ust 3a o treści:
„3a. Obradom rady wydziału przewodniczy dziekan lub upoważniony przez niego członek rady wydziału.”
3) w § 35 ust. 2 dodaje się pkt 18 o treści:
„18) podejmowanie w pierwszej instancji decyzji w indywidualnych sprawach studentów i doktorantów, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.”
4) § 58 ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) rozwiązania stosunku pracy w zawiązku z przejściem na emeryturę lub rentę.”
5) w § 58 dodaje się ust. 5 i ust. 6 o treści:
„5. Do czasu przeprowadzenia wyborów uzupełniających, o których mowa w ust. 4 oraz na okres zawieszenia w pełnieniu obowiązków, o którym mowa w art. 38 i 147 ustawy:
1) obowiązki Rektora PK Senat powierza wskazanemu w trybie głosowania prorektorowi,
2) obowiązki dziekana rada wydziału powierza wskazanemu w trybie głosowania prodziekanowi,
3) obowiązki prorektora Senat powierza osobie wskazanej w trybie głosowania,
4) obowiązki prodziekana rada wydziału powierza osobie wskazanej w trybie głosowania.
6. Osoby, którym zgodnie z ust. 5 powierzono obowiązki rektora, prorektora, dziekana lub prodziekana, muszą spełniać określone w Statucie wymagania do pełnienia tych funkcji.”
6) § 86 otrzyma brzmienie:
㤠86
1. Na stanowisku profesora nadzwyczajnego lub profesora wizytującego może być wyjątkowo zatrudniona osoba niespełniająca wymagań określonych odpowiednio w art. 114 ust. 2 i 3 ustawy, jeżeli:
1) posiada stopień naukowy doktora uzyskany w Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą,
2) posiada znaczne i twórcze osiągnięcia w pracy naukowej, zawodowej lub artystycznej pozytywnie zaopiniowane przez Senat PK lub przez co najmniej pięć lat kierowała samodzielnie zespołami badawczymi w innym państwie oraz posiada znaczące osiągnięcia naukowe.
2. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku profesora nadzwyczajnego osoby niespełniającej wymagań określonych w art. 114 ust. 2 ustawy jest uzyskanie pozytywnej opinii Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów, za wyjątkiem osób, które przez co najmniej pięć lat kierowały samodzielnie zespołami badawczymi w innym państwie oraz posiadają znaczące osiągnięcia naukowe.”
7) w § 89 dodaje się ust. 3 o treści:
„3. Na stanowisku starszego wykładowcy do prowadzenia zajęć z przedmiotów zawodowych może być zatrudniona również osoba niespełniająca wymagań określonych w ust. 1, jeśli posiada udokumentowaną wiedzę i doświadczenie, wynikające z bogatej praktyki zawodowej.”
8) w § 87 pkt. 1 otrzymuje brzmienie:
„1) odbyła szkolenie pedagogiczne lub posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy na stanowiskach dydaktycznych lub naukowo-dydaktycznych."
9) w § 93 dodaje się ust. 5 o treści:
„5. Postępowania konkursowego nie stosuje się w przypadku zatrudniania na czas określony nauczyciela akademickiego:
1) na tym samym stanowisku, jeżeli poprzednia umowa o pracę była zawarta na okres nie krótszy niż 3 lata,
2) skierowanego do pracy na PK na podstawie umowy zawartej z zagraniczną instytucją naukową,
3) będącego beneficjentem krajowego konkursu ogłoszonego przez Narodowe Centrum Nauki lub Narodowe Centrum Badań i Rozwoju lub międzynarodowego konkursu na realizację projektu badawczego związanego z obszarem kształcenia,
4) zatrudnionego na czas projektu realizowanego ze środków pochodzących z Unii Europejskiej lub od innego podmiotu przyznającego grant.”
10) § 95 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do okresów, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, nie wlicza się przerwy związanej z urlopem macierzyńskim, urlopem na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowym urlopem macierzyńskim, dodatkowym urlopem na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopem ojcowskim, urlopem rodzicielskim, urlopem wychowawczym oraz pobieraniem zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego w związku z niezdolnością do pracy, w tym spowodowaną chorobą wymagającą rehabilitacji leczniczej.”
11) § 98 otrzyma brzmienie:
㤠98
1. Tryb udzielania nauczycielom akademickim urlopu wypoczynkowego określa Rektor PK w Regulaminie pracy PK.
2. Nauczyciel akademicki posiadający stopień doktora może, nie częściej niż raz na siedem lat zatrudnienia na PK, otrzymać płatny urlop naukowy w celu przeprowadzenia badań poza PK, w wymiarze do jednego roku. Urlopu tego udziela Rektor PK na umotywowany wniosek zainteresowanego zaopiniowany przez bezpośredniego przełożonego i radę wydziału lub Senat, w przypadku jednostki pozawydziałowej.
3. Nauczyciel akademicki przygotowujący rozprawę doktorską może otrzymać płatny urlop naukowy w wymiarze nieprzekraczającym trzech miesięcy. Urlopu tego udziela Rektor PK na umotywowany wniosek zainteresowanego zaopiniowany przez bezpośredniego przełożonego i dziekana lub właściwego prorektora, w przypadku pracownika jednostki pozawydziałowej.
4. Na wniosek nauczyciela akademickiego Rektor PK może udzielić bezpłatnego urlopu dla celów naukowych. Urlopu tego udziela się na podstawie opinii bezpośredniego przełożonego, dziekana lub właściwego prorektora, w przypadku jednostek pozawydziałowych.
5. Nauczyciel akademicki zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, po przepracowaniu co najmniej piętnastu lat na uczelni, ma prawo do płatnego urlopu dla poratowania zdrowia, jeżeli stan jego zdrowia wymaga powstrzymania się od pracy w celu przeprowadzenia zalecanego leczenia. Łączny wymiar urlopu dla poratowania zdrowia, w okresie całego zatrudnienia nauczyciela akademickiego, nie może przekraczać jednego roku, z tym że jeżeli urlop jest wykorzystywany w częściach, kolejnego urlopu można udzielić nie wcześniej niż po upływie trzech lat od dnia zakończenia ostatnio udzielonego urlopu. W celu udzielenia urlopu, na wniosek nauczyciela akademickiego, Rektor PK kieruje na badanie lekarskie do uprawnionego lekarza, który orzeka o potrzebie udzielenia urlopu. Rektor PK udziela nauczycielowi akademickiemu urlopu dla poratowania zdrowia na podstawie orzeczenia lekarskiego. Pracownik korzystający z urlopu dla poratowania zdrowia nie może w tym czasie wykonywać pracy zarobkowej ani prowadzić działalności gospodarczej.”
12) § 72 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Jednostki organizacyjne i piony administracji działają na podstawie planów przychodów i wydatków, wynikających z planu rzeczowo-finansowego uczelni.”
13) § 77 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. PK może utworzyć własny fundusz stypendialny ze środków innych niż dotacja przyznana z budżetu państwa, który przeznacza się na stypendia dla pracowników i studentów oraz doktorantów PK.”
14) w załączniku nr 5 dodaje się ust. 12 i ust. 13 o treści:
„12. Centrum Badań i Rozwoju Urządzeń Przemysłowych „CEBEA”.
13. Zakład Produkcji Doświadczalnej „CEBEA”.
15) Załącznik nr 14 do Statutu otrzyma brzmienie:
„ZASADY ODBYWANIA STAŻU PRZYGOTOWUJĄCEGO STUDENTA DO PODJĘCIA OBOWIĄZKÓW NAUCZYCIELA AKADEMICKIEGO I OTRZYMYWANIA STYPENDIUM Z WŁASNEGO FUNDUSZU STYPENDIALNEGO

§ 1
Warunki ubiegania się o udział w stażu

     Student studiów drugiego stopnia może ubiegać się o odbywanie w czasie ostatniego roku studiów stażu przygotowującego do podjęcia obowiązków nauczyciela akademickiego, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) uzyskał z dotychczas zaliczonych semestrów studiów II stopnia średnią ocen nie niższą niż 4,60;
2) posiada dwie pozytywne opinie nauczycieli akademickich co najmniej ze stopniem doktora, w tym opinię nauczyciela akademickiego przewidywanego jako opiekun naukowy stażu;
3) uzyskał akceptację kierownika jednostki organizacyjnej wydziału na odbycie stażu w tej jednostce.

§ 2
Zasady wyłaniania studentów stażystów i tryb przyznawania stypendium

1. Rektor PK, kierując się stanem środków na koncie własnego funduszu stypendialnego uczelni oraz potrzebami jednostek organizacyjnych wydziałów, w których zaplanowano odbycie stażu, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Samorządu Studenckiego Politechniki Krakowskiej, ustala dla każdego z Wydziałów liczbę studentów, którzy wezmą udział w stażu, czas trwania stażu, wysokość stypendium oraz okres jego pobierania. Rektor PK podejmuje decyzję w sprawie przyjęcia studenta na staż i przyznania stypendium z tego tytułu.
2. Student stażysta otrzymuje stypendium wypłacane ze środków własnego funduszu stypendialnego PK. Stypendium przyznawane jest na czas trwania stażu, tj. na okres do 10 miesięcy w przypadku stażu trwającego dwa semestry lub na okres do 5 miesięcy w przypadku stażu trwającego jeden semestr. Stypendium wypłacane jest co miesiąc.
3. Utrata prawa do udziału w stażu następuje przed upływem terminu wskazanego w decyzji, z dniem:
1) utraty statusu studenta PK;
2) rozpoczęcia przez studenta urlopu długoterminowego;
3) stwierdzenia przez dziekana niewywiązywania się przez studenta z obowiązków stażysty.
4. W przypadku zaistnienia którejkolwiek z okoliczności wskazanych w ust. 3, Rektor stwierdza wygaśnięcie decyzji dotyczącej udziału studenta w stażu i przyznania stypendium z tego tytułu. Wypłata stypendium zostaje wstrzymana od pierwszego miesiąca następującego po zdarzeniu powodującym utratę prawa do udziału w stażu.

§ 3
Obowiązki studenta odbywającego staż

1. Student, który uzyskał zgodę na udział w stażu zobowiązany jest do wywiązywania się bez zastrzeżeń z obowiązków studenta określonych w regulaminie studiów. Udział w stażu nie może powodować opóźnień w terminowym przygotowaniu pracy dyplomowej i ukończeniu studiów.
2. Student odbywający staż zobowiązany jest do:
1) współprowadzenia zajęć dydaktycznych ze studentami w wymiarze 30 godzin dydaktycznych w każdym semestrze odbywania stażu; zajęcia muszą być współprowadzone pod nadzorem nauczyciela akademickiego wskazanego przez kierownika jednostki organizacyjnej wydziału, w której student odbywa staż;
2) uczestnictwa w działalności naukowo-badawczej jednostki organizacyjnej wydziału, w której odbywa staż, realizowanej w ramach działalności statutowej.”
§ 2
Jednolity tekst Statutu Politechniki Krakowskiej stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik

bip@pk.edu.pl Deklaracja dostępności Politechnika Krakowska  26-04-2024