baner Ogólnopolski Biuletyn Informacji Publicznej Politechnika Krakowska Politechnika Krakowska Politechnika Krakowska
strona główna menu przedmiotowe
Wytworzył:
  Senat
 
Data publikacji:
  25-04-2024
 
Wprowadził:
  Maciej Zając
 
Liczba odwiedzin:
  62
 
Lista wersji:
  25-04-2024 
WydrukPowrót

Uchwała Senatu Politechniki Krakowskiej
z 24 kwietnia 2024 r.
nr 38/n/11/2024

w sprawie zmian w Regulaminie Szkoły Doktorskiej PK


Na podstawie art. 205 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.) Senat Politechniki Krakowskiej postanawia, co następuje:
§ 1
W Regulaminie Szkoły Doktorskiej PK, stanowiącym załącznik do Uchwały nr 37/n/04/2023 Senatu PK z 26 kwietnia 2023 r., z późn. zm., wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) radzie naukowej – należy przez to rozumieć radę naukową wydziału lub radę naukową dyscypliny”;
2) w § 1 ust. 2 uchyla się pkt 11;
3) § 1 ust. 18 otrzymuje brzmienie:
„18. Rektor PK, w porozumieniu z przewodniczącymi rad naukowych oraz Radą Szkoły Doktorskiej, ustala maksymalną liczbę doktorantów, którą można przyjąć na dany rok akademicki do Szkoły Doktorskiej, z podziałem na poszczególne dyscypliny”,
4) § 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Organizacja roku akademickiego w Szkole Doktorskiej jest określona zarządzeniem Rektora PK w sprawie organizacji roku akademickiego”;
5) § 3 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Program kształcenia zatwierdzany jest przez Senat, na wniosek Dyrektora Szkoły Doktorskiej. Wykaz przedmiotów modułowych zatwierdzany jest przez przewodniczącego rady naukowej dla właściwej dyscypliny”;
6) § 3 ust. 6 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) powinien zawierać m.in. temat pracy doktorskiej, cele badań, proponowane metody badawcze, zakres badań, wymagane środki do ich realizacji, harmonogram badań i harmonogram przygotowania rozprawy doktorskiej”;
7) § 4 ust. 4 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) koordynacja realizacji przez doktorantów programu kształcenia i indywidualnych planów badawczych oraz ocena sprawozdań rocznych w swojej dyscyplinie;
8) § 5 ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) wnioskowanie do przewodniczącego rady naukowej właściwej dla dyscypliny o powołanie lub odwołanie, lub zmianę promotora, lub promotorów, albo promotora i promotora pomocniczego”;
9) § 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Doktorant przez cały okres kształcenia ma zapewnioną opiekę naukową i wsparcie w samodzielnej pracy badawczej, sprawowane przez promotora lub promotorów, albo promotora i promotora pomocniczego”;
10) § 6 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Promotora lub promotorów, albo promotora i promotora pomocniczego, na wniosek Dyrektora Szkoły Doktorskiej, powołuje rada naukowa właściwa dla dyscypliny, w której przewidywane jest wszczęcie postępowania o nadanie stopnia doktora, w terminie do trzech miesięcy od dnia rozpoczęcia przez doktoranta kształcenia w Szkole Doktorskiej na podstawie danych rekrutacyjnych. Wyciąg z posiedzenia rady naukowej, z podpisem przewodniczącego rady naukowej, niezwłocznie przekazywany jest do Dyrektora Szkoły Doktorskiej”;
11) § 6 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Promotora lub promotorów, albo promotora i promotora pomocniczego, na wniosek Dyrektora Szkoły Doktorskiej, odwołuje rada naukowa właściwa dla dyscypliny, w której przewidywane jest wszczęcie postępowania o nadanie stopnia doktora. Wyciąg z posiedzenia rady naukowej, z podpisem przewodniczącego rady naukowej, niezwłocznie przekazywany jest do Dyrektora Szkoły Doktorskiej. Odwołanie promotora może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek doktoranta”;
12) § 6 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. O zmianę promotora lub promotora pomocniczego wnioskuje do Dyrektora Szkoły Doktorskiej doktorant. Zmianę przeprowadza rada naukowa właściwa dla dyscypliny, w której przewidywane jest wszczęcie postępowania o nadanie stopnia doktora na wniosek Dyrektora Szkoły Doktorskiej. Wyciąg z posiedzenia RN z podpisem przewodniczącego rady naukowej niezwłocznie przekazywany jest do Dyrektora Szkoły Doktorskiej”;
13) § 6 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Powołanie, dodatkowo, kolejnego promotora albo promotora pomocniczego na wniosek Dyrektora Szkoły Doktorskiej, przeprowadza rada naukowa właściwa dla dyscypliny, w której przewidywane jest wszczęcie postępowania o nadanie stopnia doktora. Powołanie to może nastąpić jedynie w merytorycznie uzasadnionych przypadkach. Wyciąg z posiedzenia rady naukowej, z podpisem przewodniczącego rady naukowej, niezwłocznie przekazywany jest do Dyrektora Szkoły Doktorskiej. Powołanie to może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek doktoranta”;
14) § 6 ust. 10 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) pomocy doktorantowi przy wyborze przedmiotów modułowych realizowanych w Szkole Doktorskiej”;
15) § 6 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Dyrektor Szkoły Doktorskiej, po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły Doktorskiej, w porozumieniu z Rektorem PK może ustalić maksymalną liczbę doktorantów, wobec których może się jednocześnie podjąć opieki jeden promotor”;
16) § 7 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Komisje ds. oceny śródokresowej powoływane są dla poszczególnych doktorantów, przy czym składy komisji mogą się powtarzać”;
17) § 7 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Dyrektor SD PK powołuje komisje ds. oceny śródokresowej do 4 miesięcy przed planowanym terminem oceny śródokresowej, spośród kandydatów zgłoszonych przez przewodniczącego rady naukowej właściwej dla dyscypliny. Przewodniczącym komisji jest przedstawiciel dyscypliny w Radzie SD PK lub osoba wskazana przez przewodniczącego rady naukowej właściwej dla dyscypliny”;
18) § 7 ust. 10 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) autoreferat przygotowany przez doktoranta, podpisany przez doktoranta i potwierdzony przez promotora/promotorów, zawierający informację o aktualnym stanie przygotowania rozprawy doktorskiej podpisaną przez promotora/promotorów. Informacja powinna być rozszerzonym opisem indywidualnego planu badawczego i powinna uwzględniać harmonogram prac wraz ze stopniem ich realizacji”;
19) § 7 ust. 14 otrzymuje brzmienie:
„14. Nieusprawiedliwione niezłożenie lub nieprzekazanie materiałów wymienionych w ust. 10 i 11 w obowiązującym terminie lub niestawienie się celem przedstawienia prezentacji multimedialnej, uniemożliwia przeprowadzenie oceny i oznacza ocenę negatywną. Usprawiedliwienie należy przedłożyć przewodniczącemu właściwej komisji ds. oceny śródokresowej”;
20) § 7 ust. 19 otrzymuje brzmienie:
„19. Ocena opieki promotorskiej dokonywana jest na podstawie formularza oceny opieki promotorskiej. W przypadku wątpliwości związanych z opieką promotorską, komisja może zwrócić się do promotora o złożenie wyjaśnień”;
21) § 8 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Stypendium doktoranckie dla uczestników programu Doktorat Wdrożeniowy wypłacane jest w pierwszym roku kształcenia po otrzymaniu przez PK środków finansowych z Ministerstwa, a w latach kolejnych po rozstrzygnięciu przez Ministra o kontynuacji finansowania na podstawie oceny raportów rocznych za poprzedni rok i po otrzymaniu przez PK środków finansowych”;
22) w § 8 dodaje się ust. 16 o brzmieniu:
„16. Możliwe jest czasowe wstrzymanie wypłaty stypendium doktoranckiego w przypadkach niestosowania się do § 9. Stypendium wraz z wyrównaniem zostanie wypłacone w najbliższym możliwym terminie (bez naliczania odsetek), po wypełnieniu obowiązku przez doktoranta”;
23) § 9 ust. 1 pkt 4-6 otrzymują brzmienie:
„4) odbywanie praktyk zawodowych w formie prowadzenia/współprowadzenia/ uczestniczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych dla studentów I-go lub II-go stopnia; doktorantowi zatrudnionemu na umowę o pracę w grupie pracowników dydaktycznych albo w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych godziny dydaktyczne realizowane w ramach pensum zaliczają praktykę zawodową,
5) założenie profilu w „Portalu zarządzania wiedzą – CRIS PK” oraz wprowadzanie na bieżąco osiągnięć do modułu „Zasoby nauki”;
6) złożenie oświadczenia o upoważnieniu PK do wykazania osiągnięć naukowych na wniosek przewodniczącego rady naukowej właściwej dla dyscypliny, na potrzeby ewaluacji”;
24) w § 10 ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wnioskowania do Dyrektora Szkoły Doktorskiej o zmianę lub powołanie dodatkowego promotora/promotora pomocniczego, przy czym wniosek w tej sprawie wymaga uzasadnienia;
25) § 10 ust. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) do jednokrotnego powtarzania niezaliczonego przedmiotu, przy czym w toku kształcenia dopuszcza się powtarzanie nie więcej niż trzech przedmiotów”;
26) w § 10 ust. 2 wprowadzenie do pkt 21 otrzymuje brzmienie:
„21) wnioskowania o zmianę trybu kształcenia z programu Doktorat Wdrożeniowy na tryb zwykły po pozytywnej ocenie śródokresowej, uzyskaniu pozytywnej opinii promotora lub promotorów, albo promotora i promotora pomocniczego oraz przedstawiciela dyscypliny i akceptacji przewodniczącego rady naukowej właściwej dla dyscypliny, w następujących przypadkach:"
27) w § 10 ust. 3 zamienia się na pkt 23 w ust. 2 o brzmieniu:
„23) udziału w pracach badawczych nieobjętych indywidualnym planem badawczym, realizowanych w jednostkach organizacyjnych wydziałów PK, za co mogą uzyskiwać wynagrodzenie”;
28) w § 11 dodaje się ust. 4a, o brzmieniu:
„4a. W ramach IOK możliwe jest realizowanie przedmiotów modułowych z dyscypliny innej niż zadeklarowana, podczas rekrutacji, w zakresie nie większym niż 25% realizowanych przedmiotów modułowych”;
29) § 11 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. W karcie okresowych osiągnięć doktoranta odnotowuje się także praktyki zawodowe w formie prowadzenia zajęć lub uczestniczenia w ich prowadzeniu. Osobą odpowiedzialną za wskazanie zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach praktyk zawodowych jest promotor w porozumieniu z kierownikiem właściwej katedry. Promotor po wykonaniu praktyki zawodowej przez doktoranta zobowiązany jest do poinformowania o tym przedstawiciela dyscypliny. Na podstawie zgłoszenia przedstawiciel dyscypliny dokonuje wpisu zaliczenia w systemie eHMS”;
30) § 11 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Doktorant, który ma zastrzeżenia do sposobu przeprowadzenia zaliczenia, może w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników zaliczenia złożyć do Dyrektora Szkoły Doktorskiej umotywowany wniosek o przeprowadzenie zaliczenia komisyjnego. W skład komisji wchodzą: Dyrektor Szkoły Doktorskiej pełniący funkcję przewodniczącego, przedstawiciel właściwej dyscypliny w Radzie Szkoły Doktorskiej oraz osoba (członek rady naukowej właściwej dla dyscypliny) wskazana przez przedstawiciela dyscypliny w Radzie SD PK w porozumieniu z przewodniczącym rady naukowej właściwej dla dyscypliny. Na wniosek doktoranta w zaliczeniu komisyjnym może uczestniczyć przedstawiciel URSD jako obserwator”;
31) w Załączniku do Regulaminu Szkoły Doktorskiej PK w Tabeli 1 w pkt 3 usuwa się zapis:
„Liczba punktów dzielona jest przez pierwiastek z liczby wszystkich autorów.”;
32) w Załączniku do Regulaminu Szkoły Doktorskiej PK w Tabeli 1:
zastępuje się opis:
„Jako potwierdzenie należy załączyć wydruk z bazy BPP"
opisem
„Jako potwierdzenie należy załączyć wydruk z modułu Zasoby nauki, z Portalu zarządzania wiedzą – CRIS PK”.
§ 2
1. Tekst jednolity Regulaminu Szkoły Doktorskiej PK, uwzględniający zmiany, o których mowa w §1, stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
2. Uchwała wraz załącznikiem publikowana jest w Biuletynie Informacji Publicznej PK.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2024 r.

Załącznik
bip@pk.edu.pl Deklaracja dostępności Politechnika Krakowska  05-05-2024