baner Ogólnopolski Biuletyn Informacji Publicznej Politechnika Krakowska Politechnika Krakowska Politechnika Krakowska
strona główna menu przedmiotowe
Wytworzył:
  Rektor PK
 
Data publikacji:
  03-03-2021
 
Wprowadził:
  Zbigniew Marszalik
 
Liczba odwiedzin:
  2017
 
Lista wersji:
  03-03-2021 
WydrukPowrót

ZARZĄDZENIE NR 35
Rektora Politechniki Krakowskiej
im. Tadeusza Kościuszki
z dnia 2 marca 2021 r.
znak R.0201.39.2021

w sprawie wprowadzenia na Politechnice Krakowskiej pracowniczych planów kapitałowych


Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.), w związku z art. 137 ustawy z dnia 4 października 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1342) zarządza się, co następuje:
§ 1
Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny program długoterminowego oszczędzania, tworzony i współfinansowany przez pracowników, pracodawców i państwo. Prywatne i imienne rachunki PPK będą zasilane wpłatami pracownika i podmiotu zatrudniającego oraz wpłatą powitalną i dopłatami rocznymi od państwa. Wpłaty pracownika oraz podmiotu zatrudniającego będą naliczane procentowo od wysokości wynagrodzenia pracownika. Pracownik może w każdej chwili zarówno zrezygnować z oszczędzania w tym programie, jak i do niego wrócić.
§ 2
1. Politechnika Krakowska, jako jednostka sektora finansów publicznych w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest zobowiązana do zawarcia w imieniu jej pracowników umowy o prowadzenie pracowniczych planów kapitałowych, w terminie do 10 kwietnia 2021 r.
2. Politechnika Krakowskiej zawarła umowę o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi z Millennium Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. Planowana data zawarcia umowy o prowadzenie PPK to 9 kwietnia 2021 r.
3. Umowa o prowadzenie PPK będzie zawarta w imieniu i na rzecz:
1) wszystkich pracowników Politechniki Krakowskiej, którzy ukończyli 18 rok życia i nie ukończyli 55 roku życia (na dzień zawarcia umowy o prowadzenie PPK), o ile byli zatrudnieni na PK 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem tych, którzy złożą deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do pracowniczych planów kapitałowych (załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia). Pracownicy zatrudnieni na PK po 1 stycznia 2021 r. będą musieli dodatkowo spełnić wymóg posiadania odpowiedniego stażu pracy, wynoszącego co najmniej 3 miesiące zatrudnienia (do okresu tego wlicza się również okresy zatrudnienia u pracodawcy z poprzednich 12 miesięcy poprzedzających datę zatrudnienia). Z chwilą osiągnięcia powyższego stażu, pracownik będzie automatycznie zapisany przez pracodawcę do programu, o ile nie złoży wcześniej deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do pracowniczych planów kapitałowych,
2) pracowników Politechniki Krakowskiej, którzy mają ukończony 55 rok życia (na dzień zawarcia umowy o prowadzenie PPK), a nie ukończyli 70 roku życia, o ile byli zatrudnieni na PK 1 stycznia 2021 r. i o ile złożą wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK (załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia). Osoby w tym przedziale wiekowym, zatrudnione na PK po 1 stycznia 2021 r., jeśli będą chciały przystąpić do PPK, będą musiały dodatkowo spełnić wymóg posiadania odpowiedniego stażu pracy, wynoszącego co najmniej 3 miesiące zatrudnienia (do okresu tego wlicza się również okresy zatrudnienia u pracodawcy z poprzednich 12 miesięcy poprzedzających datę zatrudnienia).
4. Umowa o prowadzenie będzie zawarta również w imieniu osób, które wykonują na rzecz Politechniki Krakowskiej usługi na podstawie umów zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, jeżeli osoby te spełnią wymogi, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2.
5. Podpisane (własnoręcznie) wnioski, o których mowa w ust. 3, można składać w Dziale Płac PK (lub przesłać pocztą na adres Politechniki Krakowskiej), w terminie do 26 marca 2021 r. Złożenie deklaracji w tym terminie umożliwi przygotowanie listy pracowników uczestniczących w PPK, która będzie stanowiła załącznik do umowy o prowadzenie PPK.
6. Pracownicy uczestniczący w PPK udostępnią numery telefonów komórkowych, które posłużą instytucji zarządzającej do kontaktowania się w sprawach dotyczących prowadzenia ich imiennych rachunków PPK. Numery telefonów wpisuje się w systemie „Wirtualne Kadry”, w zakładce „aktualizacja danych.
§ 3
1. W ramach PPK będą dokonywane wpłaty na prywatny rachunek pracownika, które będą finansowane z trzech źródeł: od PK w wysokości 1,5% wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczenia składki emerytalno-rentowej (wpłata podstawowa pracodawcy), od pracownika – w wysokości 2% wynagrodzenia (wpłata podstawowa pracownika) oraz z Funduszu Pracy – w ramach jednorazowej wpłaty powitalnej w wysokości 250 zł i dopłat rocznych z tytułu aktywnego oszczędzania w wysokości 240 zł.
2. Istnieje możliwość zadeklarowania przez pracownika wpłaty dodatkowej, w wysokości do 2% wynagrodzenia. W tym celu należy złożyć do Działu Płac deklarację w zakresie finansowania wpłat dodatkowych (załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia).
3. Pracownicy uczestniczący w PPK, których wynagrodzenie nie przekracza kwoty odpowiadającej 120% minimalnego wynagrodzenia, mogą wnioskować o obniżenie wpłaty podstawowej do 0,5% wynagrodzenia. W tym celu należy złożyć do Działu Płac deklarację uczestnika w zakresie finansowania wpłat podstawowych (załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia).
4. Po podpisaniu umowy o prowadzenie PPK pracownicy będą mogli w każdym momencie podjąć decyzję o:
1) rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, poprzez złożenie do Działu Płac deklaracji, o której mowa w § 2 ust. 3 pkt 1,
2) dokonywaniu wpłat do PPK (jeżeli wcześniej złożyli deklarację o rezygnacji), poprzez złożenie do Działu Płac wniosku o dokonywanie wpłat do PPK (załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia),
3) przystąpieniu do PPK (w przypadku osób, które ukończyły 55 rok życia a nie ukończyły 70 roku życia), poprzez złożenie do Działu Płac deklaracji, o której mowa w § 2 ust. 3 pkt 1,
4) zadeklarowaniu wpłaty dodatkowej lub zawnioskowaniu o obniżeniu wpłaty podstawowej, poprzez złożenie do Działu Płac deklaracji, o których mowa w ust. 2 i 3.
5. Deklaracje, o których mowa w ust. 4, złożone przez pracowników są przechowywane w teczkach akt osobowych tych pracowników.
6. Zleceniobiorcy składają deklaracje, o których mowa w ust. 4, do Działu Spraw Osobowych i Socjalnych.
7. Politechnika Krakowska nie nalicza wpłat do PPK od pracowników, którzy złożyli deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat, do końca marca 2023 r. W terminie do końca lutego 2023 r. Politechnika Krakowska poinformuje pracownika, który złożył deklarację o rezygnacji, o dokonywaniu wpłat za tego pracownika od 1 kwietnia 2023 r., chyba że ten złoży ponownie deklarację o rezygnacji. Kolejne wznowienia dokonywania wpłat będą następować co 4 lata (od 1 kwietnia 2027, 2031 itd.).
§ 4
Informacje dotyczące pracowniczych planów kapitałowych na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, w tym materiały przygotowane przez Millennium TFI, informacje o terminach szkoleń i spotkań informacyjnych oraz wzory deklaracji w wersji umożliwiającej edycję są umieszczone w Serwisie Informacyjnym Pracowników PK, w Serwisie Kadrowym, w zakładce „Pracownicze Plany Kapitałowe”.
§ 5
Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych do zapoznania podległych pracowników z treścią niniejszego zarządzenia.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor
prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Białkiewicz

Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Załącznik 4
Załącznik 5

bip@pk.edu.pl Deklaracja dostępności Politechnika Krakowska  09-05-2024