baner Ogólnopolski Biuletyn Informacji Publicznej Politechnika Krakowska Politechnika Krakowska Politechnika Krakowska
strona główna menu przedmiotowe
Wytworzył:
  Rektor
 
Data publikacji:
  09-05-2023
 
Wprowadził:
  Maciej Zając
 
Liczba odwiedzin:
  1625
 
Lista wersji:
  09-05-2023 
WydrukPowrót

ZARZĄDZENIE NR 35
Rektora Politechniki Krakowskiej
im. Tadeusza Kościuszki
z dnia 8 maja 2023 r.
znak R.0201.41.2023

w sprawie zmian w Regulaminie pracy Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki

Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 5 ustawy z 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023 r. poz. 742) oraz na podstawie art. 104-1043 Kodeksu Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1510, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1
W Regulaminie pracy Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, stanowiącym załącznik do Zarządzenia nr 51 Rektora PK z dnia 11 września 2019 r. z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 dodaje się pkt 15 i 16 o treści:
„15) złożenie dokumentu w postaci dokumentowej – rozumie się taką formę złożenia dokumentu, w której składany jest on w formie papierowej lub w której stanowi on załącznik przesłany za pośrednictwem służbowej poczty elektronicznej (w formacie *.jpg lub *.pdf, bez konieczności podpisywania go kwalifikowanym podpisem elektronicznym),
16) złożenie dokumentu w postaci elektronicznej – rozumie się taką formę złożenia dokumentu przez pracownika, w której stanowi on załącznik przesłany za pośrednictwem służbowej poczty elektronicznej, podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym.”
2) w § 3 ust. 3, 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„3. Pracodawca zobowiązany jest poinformować pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej, nie później niż 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, co najmniej o:
1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
2) obowiązującym pracownika dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy,
3) przysługujących pracownikowi przerwach w pracy,
4) przysługującym pracownikowi dobowym i tygodniowym odpoczynku,
5) zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
6) zasadach dotyczących pracy w godzinach ponadwymiarowych i rekompensaty za nią,
7) w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
8) w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy – zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
9) innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
10) wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania,
11) obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,
12) prawie pracownika do szkoleń, jeżeli pracodawca je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej pracodawcy,
13) układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwie takich organów lub instytucji.
4. Pracodawca zobowiązany jest poinformować pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej nie później niż w terminie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę; nie dotyczy to przypadku, w którym pracownik dokonuje wyboru instytucji zabezpieczenia społecznego.
5. Pracodawca informuje pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej o zmianie warunków zatrudnienia, o których mowa w ust. 3, niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu, w którym taka zmiana ma zastosowanie do pracownika. Nie dotyczy to przypadku, w którym zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych, jeżeli przepisy te zostały wskazane w informacji przekazanej pracownikowi”;
3) w § 6 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Pracodawca jest obowiązany informować pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty o możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, możliwościach awansu, wolnych stanowiskach pracy”,
4) w § 6 dodaje się ust. 5 o treści:
„5. Jeżeli obowiązek pracodawcy przeprowadzenia szkoleń pracowników niezbędnych do wykonywania określonego rodzaju pracy lub pracy na określonym stanowisku wynika z regulaminu, lub przepisów prawa, lub umowy o pracę oraz w przypadku szkoleń odbywanych przez pracownika na podstawie polecenia przełożonego, szkolenia takie odbywają się na koszt pracodawcy oraz, w miarę możliwości, w godzinach pracy pracownika. Czas szkolenia odbywanego poza normalnymi godzinami pracy pracownika wlicza się do czasu pracy”,
5) tytuł § 17 otrzymuje brzmienie: „Obecność w pracy”,
6) w § 17 uchyla się ust. 1,
7) w § 17 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
3. Spóźnienie się do pracy tj. przybycie do pracy później niż o godzinie określonej w ust. 2 należy odpracować w tym samym dniu lub wyjątkowo w terminie późniejszym uzgodnionym z bezpośrednim przełożonym.”
8) w § 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Załatwianie spraw społecznych, osobistych i innych niezwiązanych z pracą zawodową powinno odbywać się poza godzinami służbowymi. Zwolnienie do załatwiania takich spraw w czasie godzin pracy dopuszczalne jest tylko w razie niezbędnej konieczności i wyłącznie za zgodą bezpośredniego przełożonego”.
9) w § 20 ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) pracownika będącego krwiodawcą w dniu, w którym oddaje krew oraz w dniu następnym, a także na czas okresowego badania lekarskiego dawców krwi”,
10) w § 21 ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) kształcenie kadry naukowej i opieka nad jej rozwojem poprzez pełnienie funkcji promotorów, promotorów pomocniczych, recenzentów w postępowaniach o nadanie stopni naukowych, członkostwo w komisjach doktorskich i habilitacyjnych”,
11) w § 32 dodaje się ust. 3 o treści:
„3. Pracownik nie może wykonywać żadnych obowiązków służbowych w okresie udzielonego urlopu bezpłatnego.”
12) dodaje się § 33a o treści:
㤠33a Dodatkowe zwolnienie z pracy
1. Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy, w wymiarze 2 dni albo 16 godzin, z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika. W okresie tego zwolnienia od pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia.
2. O sposobie wykorzystania w danym roku kalendarzowym zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, decyduje pracownik w pierwszym wniosku o udzielenie takiego zwolnienia złożonym w danym roku kalendarzowym. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 28, natomiast wzór informacji o sposobie wykorzystania zwolnienia od pracy, stanowi załącznik 28a do Regulaminu.
3. Bezpośredni przełożony jest obowiązany udzielić zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1, na wniosek zgłoszony przez pracownika najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia.
4. Zwolnienie od pracy, o którym mowa w ust. 1, udzielane w wymiarze godzinowym, dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika. Niepełną godzinę zwolnienia od pracy zaokrągla się w górę do pełnej godziny.
5. Przepis ust. 1 w zakresie zwolnienia od pracy udzielanego w wymiarze godzinowym stosuje się odpowiednio do pracownika, dla którego dobowa norma czasu pracy, wynikająca z odrębnych przepisów, jest niższa niż 8 godzin.”
13) dodaje się § 33b o treści:
„§ 33b Urlop opiekuńczy
1. Pracownikowi przysługuje w ciągu roku kalendarzowego urlop opiekuńczy, w wymiarze 5 dni, w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych.
2. Za członka rodziny, o którym mowa w ust. 1, uważa się syna, córkę, matkę, ojca lub małżonka.
3. Urlopu, o którym mowa w ust. 1, udziela się na dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem i harmonogramem czasu pracy.
4. Urlopu, o którym mowa ust. 1, udziela bezpośredni przełożony na wniosek pracownika złożony w postaci dokumentowej lub elektronicznej w terminie nie krótszym niż 1 dzień przed rozpoczęciem korzystania z tego urlopu. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 29 do Regulaminu.
5. We wniosku wskazuje się imię i nazwisko osoby, która wymaga opieki lub wsparcia z poważnych względów medycznych, przyczynę konieczności zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia przez pracownika oraz w przypadku członka rodziny ‒ stopień pokrewieństwa z pracownikiem lub w przypadku osoby niebędącej członkiem rodziny ‒ adres zamieszkania tej osoby.
6. Za okres urlopu opiekuńczego o którym mowa w ust 1 pracownik nie otrzymuje wynagrodzenia, jednakże okres ten wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze.”
14) w § 34 dodaje się ust. 7 i 8 o treści:
„7. W okresie urlopu o którym mowa w ust. 1 niedopuszczalne jest wykonywanie obowiązków organizacyjnych i dydaktycznych.
8. Na pisemny wniosek pracownika, z zachowaniem drogi służbowej, Rektor może wyrazić zgodę na wykonywanie obowiązków, o których mowa w § 25 ust 1 Regulaminu, w czasie urlopu o którym mowa w ust. 1, o ile nie zaburzy to celowości udzielonego urlopu”,
15) w § 35 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Urlopu udziela się na wniosek nauczyciela akademickiego (według załącznika nr 25 do niniejszego regulaminu) skierowany do Prorektora ds. Nauki, zaopiniowany przez kierownika jednostki organizacyjnej, promotora oraz dziekana lub w przypadku jednostek pozawydziałowych, właściwego prorektora. Wniosek o którym mowa wraz z decyzją o przyznaniu płatnego urlopu naukowego jest przekazywany przez Dział Badan Naukowych do Działu Spraw Osobowych i Socjalnych, celem załączenia do akt osobowych pracownika”,
16) w § 35 dodaje się ust. 4 i 5 o treści:
„4. W okresie urlopu, o którym mowa w ust. 1, niedopuszczalne jest wykonywanie obowiązków organizacyjnych i dydaktycznych.
5. Na pisemny wniosek pracownika, z zachowaniem drogi służbowej, Rektor może wyrazić zgodę na wykonywanie obowiązków o których mowa w § 25 ust. 1 Regulaminu, w czasie urlopu o którym mowa w ust. 1, o ile nie zaburzy to celowości udzielonego urlopu”,
17) w § 36 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Urlopu, o którym mowa w ust 1 pkt 1, 3, 4 i 5 udziela się na umotywowany wniosek nauczyciela akademickiego (według załącznika nr 26a do niniejszego regulaminu) skierowany do Rektora, zaopiniowany przez bezpośredniego przełożonego i dziekana, lub w przypadku jednostek pozawydziałowych, właściwego prorektora”,
18) w § 36 dodaje się ust. 9 i 10 o treści:
„9. W okresie urlopów, o których mowa w ust. 1 niedopuszczalne jest wykonywanie obowiązków organizacyjnych i dydaktycznych.
10. Na pisemny wniosek pracownika, z zachowaniem drogi służbowej, Rektor może wyrazić zgodę na wykonywanie obowiązków o których mowa w § 25 ust. 1 Regulaminu, w czasie urlopów o których mowa w ust. 1, o ile nie zaburzy to celowości udzielonego urlopu.”
19) w § 45 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
1. Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika:
1) wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut,
2) jest dłuższy niż 9 godzin – pracownik ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut,
3) jest dłuższy niż 16 godzin – pracownik ma prawo do kolejnej przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut”,
20) w § 45 dodaje się ust. 1a o treści:
„1a. Przerwy, o których mowa w ust. 1 są wliczane do czasu pracy”,
21) w § 50 ust. 1 pkt. 2 otrzymuje brzmienie:
„2) pracowników opiekujących się dzieckiem do ukończenia przez nie 8 roku życia, bez ich zgody”,
22) w § 50 dodaje się ust. 2 o brzmieniu:
„2. Pracowników opiekujących się dzieckiem do ukończenia przez nie 8 roku życia nie wolno bez ich zgody zatrudniać w porze nocnej oraz delegować poza stałe miejsce pracy”,
23) w § 54 ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„2. Zajęcia dydaktyczne, inne prace związane z procesem dydaktycznym, o których mowa w § 24 ust 5 pkt 1, 4, i 5 oraz prace organizacyjne na rzecz PK realizowane są przez nauczycieli akademickich w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, przy czym zajęcia dydaktyczne w danym dniu nie powinny przekraczać 8 godzin dydaktycznych”,
24) w § 58 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Nauczyciela akademickiego będącego w ciąży lub wychowującego dziecko do ukończenia przez nie 8 roku życia nie można zatrudniać w godzinach ponadwymiarowych bez jego zgody”,
25) w § 76 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Kary, o których mowa w ust. 1, wymierza Rektor na wniosek bezpośredniego przełożonego pracownika lub przełożonego wyższego szczebla”,
26) w § 82 ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) sprawdzenie w razie wątpliwości stanu trzeźwości lub stanu po spożyciu środków niedozwolonych przez pracowników, w sytuacjach, o których mowa w § 83 ust. 2.
27) w § 83 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Na żądanie pracownika pracodawca umożliwia przeprowadzenie badania stanu trzeźwości za pomocą własnych środków technicznych pracodawcy tj. urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie lub przez uprawnioną placówkę służby zdrowia albo policję.”
28) w § 90 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Kobiety opiekującej się dzieckiem do ukończenia przez nie 8 roku życia nie wolno bez jej zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej jak również delegować poza stałe miejsce pracy”,
29) w § 93 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dyskryminacją jest bezprawne pozbawienie lub ograniczenie praw wynikających ze stosunku pracy albo nierówne traktowanie pracowników ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, narodowość, rasę̨, przekonania, zwłaszcza polityczne lub religijne oraz przynależność związkową, orientację seksualną, wykonywanie pracy zdalnej lub odmowę jej wykonywania, a także przyznanie z tych względów niektórym pracownikom mniejszych praw niż te, z których korzystają̨ pracownicy znajdujący się w tej samej sytuacji faktycznej i prawnej”,
30) w § 95 uchyla się ust. 3,
31) załącznik nr 9 przyjmuje brzmienie jak załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia,
32) załącznik nr 26 przyjmuje brzmienie jak załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia,
33) dodaje się załącznik nr 26a, o treści jak załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia,
34) dodaje się załącznik nr 28, o treści jak załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia,
35) dodaje się załącznik nr 28a, o treści jak załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia,
36) dodaje się załącznik nr 29, o treści jak załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
1. Tekst jednolity Regulaminu pracy Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, uwzględniający zmiany, o których mowa w § 1, stanowi załącznik nr 7 do niniejszego zarządzenia.
2. Zarządzenie wraz z załącznikami publikowane jest w Biuletynie Informacji Publicznej PK.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Politechniki Krakowskiej, z zastrzeżeniem, że załącznik nr 9 do regulaminu (Miesięczna karta ewidencji czasu pracy) w brzmieniu wprowadzonym niniejszym zarządzeniem ma zastosowanie od 1 czerwca 2023 r.

Pełniący obowiązki Rektora PK
dr inż. arch. Bogdan Siedlecki, prof. PK

Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
bip@pk.edu.pl Deklaracja dostępności Politechnika Krakowska  29-04-2024